منتدى نهر الحب
تسجيلكم معنا قد أسعدنا كثيرا جداُ
فهذا دليل على ان المنتدى قد نال على إعجابكم على الأقل!
ولكن ثقوا تماماً أن سعادتنا هذه
لن يكتب لها الاستمرار أبدا
وقد يحل محلها الحزن
إذا لم تتشرف صفحات هذا المنتدى
بما تجود به أنفسكم
وبما يمتعنا به قلمكم
فهل
ستحرموننا من هذه السعادة ؟!!
أتمنى أن تكون الإجابة هي
تفاعلكم مع المنتدى
منتدى نهر الحب
تسجيلكم معنا قد أسعدنا كثيرا جداُ
فهذا دليل على ان المنتدى قد نال على إعجابكم على الأقل!
ولكن ثقوا تماماً أن سعادتنا هذه
لن يكتب لها الاستمرار أبدا
وقد يحل محلها الحزن
إذا لم تتشرف صفحات هذا المنتدى
بما تجود به أنفسكم
وبما يمتعنا به قلمكم
فهل
ستحرموننا من هذه السعادة ؟!!
أتمنى أن تكون الإجابة هي
تفاعلكم مع المنتدى
منتدى نهر الحب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى نهر الحب

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  تسجيل خول الاعضاءتسجيل خول الاعضاء  تسجيل دخول الاعضاءتسجيل دخول الاعضاء  

تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)

مدى اهميه الموضوع
عادى
تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_vote_rcap0%تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
جيد
تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_vote_rcap100%تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_vote_lcap
 100% [ 1 ]
جيد جداً
تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_vote_rcap0%تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
رائع
 0% [ 0 ]
رائع جداً
 0% [ 0 ]
ممتاز
 0% [ 0 ]
فوق الممتاز
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 1

كاتب الموضوعرسالة
أسيـ الصمت ــر
Admin
Admin
أسيـ الصمت ــر

علم الدولة : تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) YemenC
تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) Left_bar_bleue100 / 100100 / 100تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) Right_bar_bleue

الأوسمة : تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) 27155911
الصوره الرمزيه : تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) 6-24-011

تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) Empty
مُساهمةموضوع: تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)   تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_icon11الأحد يناير 11, 2009 5:19 am

تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) Icon1 تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)

بسم الله الرحمن الرحيم....

قبل ان نبدا في الحديث عن تصميم المواقع هناك بعض المعلومات والمفاهيم التي لابد ان نفهمها جيدا ..

يجب ان يعلم كل متعمق في هذا الموضوع اولا ما معني كلمة server وكلمة browser...
دعوني ابدا من الوراء قليلا للتوضيح
ما هو مفهوم شبكة الانترنت بالمعني العلمي؟؟؟

في البداية كان الإنترنت عبارة عن شبكة بسيطة تربط بين أجهزة بعض الطلبة في احدي الجامعات الأمريكية بحيث يمكن لأحدهم رؤية ما علي جهاز الاخر وتصفحه بسهولة..
وكانت تقابلهم مشكلة...ماذا لو ان احدهم اراد تصفح جهاز صديقه ولكن كان جهاز صديقه مغلق في هذا الوقت؟؟
كان لا يستطيع لانه لابد لتبادل المعلومات في الشبكات ان يتم التبادل بين جهازين مفتوحين..
..فما هو الحل في هذه المشكلة وما هو معني الانترنت الان؟؟
للتغلب علي هذه المشكلة وبعد ان تطور استخدام الانترنت واتسع نطاقه بشكل كبير....

لو انا عندي معلومات علي الجهاز بتاعي عايز غيري يقدر يتصفحها ممكن احطها علي جهازي وفي حالة ما ذا كان جهازي مفتوح علطول يبقي أي جهاز متصل بجهازي يقدر يشوف لمعلومات دي ...
ولكن ايضا ماذا لو وصل عدد متصفحين هذه المعلومة في نفس اللحظة الي 10000 مثلا او أي رقم كبير ...هل يتحمل جهازي البسيط بامكاناته المتواصعة كل هذا العدد من المتصفحين في نفس الوقت؟؟؟؟

كل هذه المشاكل كان لابد لها من حل....
من هنا ظهرت كلمة ال server كحل لكل هذه المشاكل....فما معناها؟؟
المعني الحرفي لكلمة server يعني خادم...."خادم الانترنت"
فهو عبارة عن اجهزة بامكانيات عالية تحتمل عدد كبير جدا من المتصفحين في نفس الوقت وتتحمل ان تظل تعمل دائما بلا انقطاع...
فانا لو عندي معلومات اقوم بوضعها علي هذا السيرفر بدلا من تركها علي جهازي فتحل كل المشاكل لسابق ذكرها بالاضافة الي ان هذا السيرفر متصل بكل الاجهزة في منظقته فتصبح كل هذه الاجهزة متصلة ببعضها البعض عن طريقة...
ففي كل منطقة يوجد سيرفرات خاصة بها تربط اجهزتها ببعض ويكون شبكة بينها .....ولكن ماذا اذا اردت تحميل معلومات من علي سيرفر اخر؟؟
ولذلك فان كل السيرفرات متصلة ببعضها البعض في شبكة كبيرة تعرف بشبكة الشبكات وهذا هو الانترنت
"شبكة الشبكات"
..
كيف نطلب معلومات من السيرفر او نستقبل منه معلومات؟؟؟
يوجد بكل جهاز برنامج متصفح للانترنت "browser” اشهرها وافضلها الانترنت اكسبلورر...فهو عبارة عن برنامج مجهز لارسال واستقبال بيانات من السيرفر.....
وهذا ما سندخل اليه أنفا ان شاء الله لمعرفة المزيد عنه....
ارجو ان اكون قد أفدتكم...
http://	https://facebook.com/fars.lov
أسيـ الصمت ــر
Admin
Admin
أسيـ الصمت ــر

تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) Left_bar_bleue100 / 100100 / 100تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) Right_bar_bleue

مُساهمةموضوع: رد: تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)   تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_icon11الأحد يناير 11, 2009 5:20 am

الدرس الثاني

ما هي لغة ال Html ؟؟ولماذا نتعلمها؟؟
----------

بسم الله الرحمن الرحيم...

عشان اوضحلكم معني لغة ال HTML اسمحولي اقوللكم مثال بسيط ..

لو انا بكلم واحد من امريكا وعايز اقولله حاجة يعملها ....
لو قلتله الحاجة دي بالانجليزي هيفهمها وينفذها..
لو قلت نفس الحاجة بالعربي مش هيعبرني
وفي نفس الوقت ممكن يكون الشخص ده بيعرف اكتر من لغة "فرنساوي مثلا" يبقي لو قلتله نفس الكلمة بالفرنساوي هيفهمها....بس اساسه هو الانجليزي..

نفس الحال بالنسبة لل BROWSER..
اللي هو صفحة الانترنت اكسبلورر اللي فاتحة قدامك....هي في البداية بتقتح بيضة"فاضية"...
الكلام والمعلومات اللي فيها بتظهر ازاي؟؟؟
ذكرنا قبل كده ان السيرفر بيقوم بارسال المعلومات إلي جهازك فيستقبلها البراوزر...
فبما ان ال BROWSER هو اللي بيستقبل المعلومات يبقي السيرفر لازم يبعتله المعلومات دي باللغة اللي هو بيفهما عشان يظهلرها قدامنا...لو بعتله نفس الكلام باي اسلوب تاني مش هيعبره
فالBrowser زيه زي اي انسان ليه لغات بيفهمها ولو قلتله اي حاجة باللغات دي بينفذها فورا....بس هو احسن من الانسان في ان هو بيفهم لغات كتير...وكمان لو قلتله اي حاجة وفهمها بينفذها علطول

اول وابسط لغة من اللغات اللي بيفهمها البراوزر هي لغة ال HTML ...
وهناك لغات اخري كثيرة اكثر تطور من ال HTML بس الاساس هو ال HTML زي الإنجليزي بالنسبة للشخص الأمريكي...
ولا يوجد اي موقع يخلو من لغة ال HTML ..بالرغم من انها اقل اللغات تطورا...
وفي برامج حاليا بتغني عن لغة ال HTML وبتقوم بكل وظائفها بصورة اسهل ومنها " FRONT PAGE ,DREAMWEAVER"....ولكن...
اللي ناوي ياخد HTML ويقف علي كده يبقي احسنله يدرس البرامج دي لانها اسهل منه...انما اللي عايز يحترف ويبقي فاهم هو بيعمل ايه اولا...وكمان عايز يتقدم ويدرس لغات تانية بعد كده ويكمل في الطريق يبقي لازم يعرف HTML الاول......

طيب دلوقتي احنا قلنا ان السيرفر بيبعت المعلومات للاجهزة باللغة دي...طب واحنا مالنا احنا..
ماحنا بنشوف المعلومات جاهزة وخلاص هنتعب نفسنا ليه؟؟

وده لاننا عايزين نصمم مواقع ..يعني احنا اللي هنعمل الصفحة ونحطها علي السيرفر يبقي لازم نحطها باللغة دي لان السيرفر مش هيعمل اي حاجة غير انه هيبعتها ..فلازم نكون حاططينها عليه بلغة يفهما البراوزر لما يبعتهاله....
يارب يكون الاسلوب واضح

عدل سابقا من قبل !¤*'~`فــــارس ` في الأحد يناير 11, 2009 5:34 am عدل 1 مرات
أسيـ الصمت ــر
Admin
Admin
أسيـ الصمت ــر

مُساهمةموضوع: رد: تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)   تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_icon11الأحد يناير 11, 2009 5:27 am

الدرس الثالث

اعذروني اذا طولت شوية المرة دي لانها اول مرة ندخل في اللغة..فممكن تحتاج تطويل شوية في الشرح لغاية منفهم اللغة دي ماشية ازاي….يعني كمية المعلومات المرة دي قليلة بس هتاخد شرح كتير..وان شاء الله هتلاقوه سهل مش صعب ابدا…وعشان العملية متسيحش .كل فترة هكتب خلاصة الكلام اللي اتقال وفي الاخر هكتب الخلاصة كلها ..وهتلاقوها قليلة جداا وبسيطة جداااا …حاجة بسيطة قبل متقروا أي حاجة...لو حسيت في النص انك سيحت اوعي تقلق وكمل للاخر اول متوصل للاخر هتلاقي كله وضح ان شاء الله وانا في الاخر خالص كاتب الخلاصة كلها في سطرين بس هتلم الموضوع كله ان شاء الله بس بعد متفهمه…كمل للاخر..

الاول نعرف ايه معني الكلمة دي وليه سموها كده..
مش معقول اول ماخترعوا اللغة دي قالوا نسميها html؟؟؟ …….أكيد في سبب
html اختصار لهذه الجملة:
hyper text markup language
يعني لغة تقدر بيها تحط علي الانترنت texts بكميات كبيرة (hyper) بس الاسم ده كان لانها في بداية ماخترعوها كانت بس لوضع texts مش اكتر ..انما دلوقتي تطورت كتير وممكن نحط texts وصور وفيديو واوديو وفلاشات وكل حاجة…
بس لما تطورت اللغة الاسم متغيرش فضل زي ماهو……

نبدأ بقي نعرف ازاي نعرف البراوزر المعلومات باللغة دي …
إحنا قلنا ان دي لغة البراوزر وده يترتب عليه إن أنا لو جيت علي أي فايل عندي علي الجهاز وعملت له rename وغيرت امتداده خليته .html يتحول البرنامج اللبيشغله الي الانترنت اكسبلورر…بمعني:
انا عندي فايل اسمه مثلا : mostafa.txt وعليه كلام مكتوب"بأي محرر كتابة زي ال notepad"
لو انا قلتله rename وخليت اسمه mostafa.html هتلاقي شكله اتحول الي صفحة انترنت اكسبلورر واللي هيفتحه هو الانترنت اكسبلورر..
لان انا كده قلتله ان الكلام اللي عندك هنا مكتوب بلغة html فالجهاز هيحوله تلقائيا الي البرنامج اللي بيفهم اللغة دي وهو يتعامل معاه..اذا لقاه فعلا باللغة دي هيفهمه ..اذا لقاه مش بيها مش هيفهم فيه حاجة …

اقصد اقول من الكلام اللي فات ان اللي احنا بنعمله عشان نكتب صفحة بالاتش تي ام ال بنفتح صفحة أي محرر كتابي زي النوتباد مثلا ونكتب فيها الكلام اللي احنا عاوزينه باللغة اللي هنتعلمها وبعدين نحول امتداده الي .html هيروح البراوزر فاتحه وقاريه….
ان شاء الله الكلام ده هيوضح اكتر بعدين…

الجملة الأخيرة دي ليا عليها تعليقين:

محررات الكتابة المتوفرة كتير وابسطها واسهلها هو ال notepad وهو ده اللي هنتسعمله..

التعليق التاني انهم عملولنا حاجة بسيطة للتلخيص ..بدل متخلي الامتداد .html ممكن تخليه .htm بس من غير حرف ال" l " هتقول ايه بقي... عالم فاضية ..ال يعني الحرف ده هو اللي فارق معاهم اوي… 😄
خلاصة كل اللي فات..
اقف في أي حتة فاضية في الشاشة واضغط كليك يمين..
واختار new واختارمنها text doccument …
هيفتحلك صفحة تكتب فيها الموضوع بتاع سيادتك..
ازاي بقي بتكبتب الموضوع بتاع سيادتك.؟؟؟؟
ناخد دلوقتي نبذة بسيطة عن الشكل لعام اللي بتكون عليه اللغة دي…
اللغة دي عبارة عن عدة اوامر كل امر بينفذ حاجة…اوعي تقلق وتقول هو انا هقعد احفظ اوامر بقي..انت مش هتحفظ حاجة خالص..انت بس هتكتب الاوامر دي عندك في ورقة وكل متحب تعمل حاجة تبص في الورقة دي تشوف ايه الامر اللي بيعملها وتكتبه…
يعني مثلا لو انا بعمل موقع بسيط اوي فيه شوية كلام وصورة جنبه بس كده…
هقولله الامر اللي بيفهمه اني هحط صورة…وبعدين احطها ..
وعشان احط الكلام مش محتاج أي امر… يعني هو بيفهم أي حاجة مكتوبة علي انها كلام مالم يذكر غير ذلك..
يعني هو بيمشي يترجم الكلام المكتوب وينقله في صفحة الموقع زي ماهو مكتوب بالظبط كلام عادي…
لو لقي في طريقه امر بيقولله اعمل حاجة معينة خلاص بيبطل ينقل الكلام المكتوب ويدا ينفذ اللي الأمر ده …

طيب دلوقتي احنا هنكتبله الكلام وهنكتبله الاوامر…ازاي هيعرف ان ده كلام عادي عايزه يظهر ون ده امر بحطه لتنفيذ شئ معين؟؟؟
للتفريق بين الكلام والاوامر بنحط الامر بين علامة اكبر من واصغر من <…….>
هو اول ميشوف العلامتين دول بيعرف ان المكتوب في وسطهم امر هينفذه ….
..في حاجة عايز اقولها ولو موضحتش اوي دلوقتي مش مشكلة…إن شاء الله لما نعرف أوامر هتوضح اكتر إن شاء الله…
انا لما اقولله امر واكتبه مبين < > مثلا بقولله يغير لون الكلام ..يبقي لازم اقولله فين اخره…منا لو سبتهاله كده هيغير لون الكلام ف الصفحة كله لان انا مقلتلوش وقف ...
بقولله كده ازاي؟؟؟
بكتب نفس الامر بس بالمنظر ده

CODE

يعني بزود العلامة دي / بيفهم هو ان الكلام المكتوب بين الامر وإغلاقه علي انه صورة…
بكتب علامة اكبر من وبعدين العلامة دي / وبعدين اسم الامر وبعدين علامة اصغر من....

طيب المنظر العام للصفحة؟؟؟
احنا عرفنا ان في لغات كتير بيفهمها البراوزر يبقي اول حاجة لازم اعرفهاله ان انا بكتب بلغة ال html ..يبقي في عندنا أمر بيتكتب في اول الصفحة بيعرفه ان انا بكتب html
الامر ده صيغته :

طيب مش احنا قلنا أي امر لازم يتقفل بعد منخلص كل اللي هنعمله بيه؟؟؟؟
يبقي الامر ده بيتقفل فين؟؟؟؟؟؟
بيتقفل اخر حاجة خالص في الصفحة بعد منكتب كل للي احنا عاوزينه في النص بالمنظر ده:

CODE
…………….
…………….

طيب بعد معرفته اني هكتب html نعرف بقي شكل صفحة ال html عموما دلوقتي….

بتتقسم صفحة ال html الي جزاين
head و body
ال head بكتب فيه شوية كلام مش هيظهر في الصفحة زي عنوان الصفحة مثلا وشوية حاجات تانية كده هنعرفها في وقتها ان شاء الله
ال body بكتب فيه الكلام اللي هيظهر في الصفحة …فلازم اعرفها انا بكتب head ولا body ازاي؟؟
برده في امر بيفهمه الكلام ده…وكل واحد منهم امره بنفس اسمه….
يعني لما احب اعرفه اني هكتب head الامر شكله كده:

CODE…………………

لما احب اعرفه اني هكتب body الامر شكله كده

CODE…………….

بلاش نزود المرة دي عن كده…كده حلو اوي….
يلا اطلع اقرا الكلام ده مرة تانية بعد مخدت فكرة عنه..في المرة التانية ان شاء الله هتفهمه كويس اوي….

يبقي الملخص الشكل العام:

هتفتح صفحة notepad
وتكتب فيها

CODE
……………………
.........

………………
…………

ان شاء الله المرة الجاية هناخد الاوامر اللي موجودة بين الكلام ده….
عشان تجربوا الكلام ده اكتبوا نفس المنظر العام الللي انا كاتبه واكتبوا مبين ال body وإغلاقها أي كلام يعجبكم "بياناتك مثلا"
وبعدين اقفل الصفحة وقولله save واطلع قولله rename وغير امتدادها خليها .html وبعدين افتحها…
هتلاقي الكلام اللي أنت كتبته ظهر والأوامر طبعا مش ظاهرة..هو بس فهم منها هو هيعمل ايه…
وعلي فكرة هتقابلكم مشكلة هتجننكوا في الكلام اللي هيظهر مش هقوللكوا دلوقتي هيه ايه..هبقي اقوللكوا في وقتها…خليها تجننكوا شوية

عدل سابقا من قبل !¤*'~`فــــارس ` في الأحد يناير 11, 2009 5:33 am عدل 1 مرات
أسيـ الصمت ــر
Admin
Admin
أسيـ الصمت ــر

مُساهمةموضوع: رد: تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)   تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_icon11الأحد يناير 11, 2009 5:28 am

الدرس الرابع ...

قبل ما اكتب أي حاجة…
متنفذش أي حاجة من الكلام ده عملي الا لما تخلص قراءة الموضوع كله للاخر خالص ..
ابقي ارجع اقراه مرة تانية ونفذه عملي وانت بتقراها…وان شاء الله في المرة التانية وبالتفيذ العملي كل حاجة هتبقي سهلة اوي..

اتفقنا ان الصفحة اللي هكتبها بلغة الي html بتنقسم الي جزاين: head و body
وقلنا ان ده مش هيظهر في الموقع بعد منخلص..يعني دي بس تقسيمة بعملها وانا بكتب الموقع او بصممه..انما في الاخر اللي هيظهر بس هو الموجود داخل البودي
ناخد بعض الاوامر اللي هتساعدنا في عمل موقع بسيط المرة دي…
وهنبدا الاول بالهيد:
انا قلت ان الهيد بيتكتب فيه العنوان وكمان شوية حاجات …
هناخد دلوقتي ازاي بنكتب العنوان..والحاجات التانية دي هنبقي ناخدها اخر حاجة خالص ان شاء الله لانها ملهاش اهمية دلوقتي خالص ومش هتتفهم الا في الاخر….
-الامر اللي بيفهم البراوزر اني بكتب عنوان

CODEوطبعا لازم يكون مكتوب في الهيد مش في البودي..
CODE

….قبل مندخل في اوامر البودي……
كده لاحظنا من الامر اللي فات ده طريقة اغلاق الامر…
بقفل الامر لما اخلص كل اللي انا عايز اكتبه فيه…يعني انا فتحت الهيد وفتحت جواها ال title ولما خلصت كتابة قفلت ال title الاول وبعدين قفلت الهيد
وهيه دي طريقة الاغلاق:- اخر حاجة بتتقفل الاول ..وبعدين اللي قبلها وهكذا لغاية منوصل لاول حاجة…كالتالي:
CODE

………..

كده خدنا من اوامر الهيد ازاي نحط عنوان للصفحة وبقية اوامر الهيد قلنا في الاخر ان شاء الله…
جرب كده تعمل العنوان ده هتلاقيه بقي مكتوب فوق خالص في السطر الازرق اعلي حاجة في الصفحة…
البودي…
الاول ناخد الصيغة العامة لاي امر في ال html
هيزيد عليها حاجة بسيطة عن اللي عرفناه قبل كده…
أي أمر بيتكتب بالصورة دي:
CODE>خصائصه الامر <ايه التخريف ده؟؟؟
عشان اوضح الكلام ده هناخد الامر مثال…
احنا قلنا ان انا لما بكتب كده عرفته أني هكتب كلام في البودي…
طب لو انا عايز حاجات معينة او خصائص عامة تظهر في البودي كله زي مثلا لون الخلفية او لون الكلام وكده ة يعني…؟؟
دي بكتبهاله جنب البودي داخل علامة ال < >
طبعا مش أي خصائص بمزاجك ولا بتكتبها بالشكل اللي يعجبك…
الخصائص اللي بتكتبها مع كل امر متحددة ومتحدد الطريقة الي هتكتبها بيها…
يبقي احنا أي امر هناخده ان شاء الله هناخد الاول اسم الأمر وبعدين الخصائص بتاعته…
الامر ملوش خصائص..
وكذلك الامر
وايضا ال

واكتب هنا الي يعجبك

وكده اللي خدناه المرة دي لو اتفهم كويس هتلاقيه قليل جدااااااااااااااا…

عدل سابقا من قبل !¤*'~`فــــارس ` في الأحد يناير 11, 2009 5:32 am عدل 1 مرات
أسيـ الصمت ــر
Admin
Admin
أسيـ الصمت ــر

مُساهمةموضوع: رد: تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)   تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^) I_icon11الأحد يناير 11, 2009 5:29 am

الدرس الخامس
بسم الله الرحمن الرحيم…
برده كالعادة…اقرا كله الاول من غير متنفذ حاجة
..وبعدين اقبرا مرة تانية وجرب تنفذ وانت بتقرا في المرة دي..
اتفقنا ان صيغة أي امر كالتالي:

CODE

وخدنا امر البودي واتنين من الاتربيوتس بتوعه….:textوbgcolor
طب لو انا عايز احط صورة تكون خلفية الموقع؟؟؟
يعني صورة عندي علي الكمبيوتر وعايز احطها خلفية للموقع بتاعي….
الاول نتفق علي حاجة مع بعض…
خلي شغلك كله في فولدر خاص بيه لاسباب هنعرفها دلوقتي ان شاء الله..
يعني قبل متعمل أي موقع او أي صفحة افتح new folder وسميه زي متحب وتدخل جواه وتفتح بقي صفحة ال notepad وتكمل شغلك…عشان ننظم الشغل شوية والسبب هيتعرف حالا ان شاء الله….
لما انا بحب احط صورة في الخلفية بجيب الصورة دي واحطها في نفس الفولدر ده ..يعني جنب صفحة ال ntepad
وبعدين وانا بكتب في صفحة ال notepad بقولله في عندك صورة جنبك حطهالي في الخلفية…
يبقي عرفنا ليه بنعمل الشغل كله في فولدر مخصوص …وايضا لاننا كمان أي صوت او فيديو او فلاش او أي حاجة هنحطها في الموقع هتتحط بنفس الطريقة..هنحطها جنبه في نفس الفولدر ونقولله واحنا بنكتب في حاجة معينة عندك جنبك حطهالي هنا في الموقع….
بالنسبة لصورة الخلفية دي بقي…
ليها اتربيوت بيتحط في البودي..

CODE

وهنا شوية ملاحطات….
انا مكتبتش ال bgcolor هنا وانا قاصد …واحنا قلنا ان ده طبيعي …مش لازم اكتب كل الاتربيوتس..بكتب بس اللي انا محتاجه..وممكن مكتبش ولا اتربيوت خالص…
والملاحظة التانية…ان انا لو كنت كتبتها هنا ..ايه اللي كان هيحصل…لما اكتبله لون الخلفية واكتبله صورة يحطها في الخفية هو هنا هيعمل ايه؟؟
مش يحط اللون خالص ..هياخد بس الصورة ويحطها ويطنش اللون خالص….وعشان كده انا مكتبتوش وريحت دماغي….
الملاحظة التالتة….ان وضع صورة في الخلفية ممكن يعجبك دلوقتي انما في التطبيق العملي مفيش حد خالص بيعمل موقع ويحط صورة في الخلفية والسبب: ان الصورة بتبقي فيها حتت غامقة وحتت فاتحة وده هيؤدي الي ان بعض الكلام ممكن ميظهرش…يعني لو انا عامل الكلام كله لونه ازرق..والصورة فيها حتة سودة…يبقي الكلام المكتوب في الحتة دي مش هيبان…
الملاحظة الرابعة…… ازاي بكتب اسم الصورة؟؟؟؟
لنفرض ان عندي صورة عايز احطها في الخلفية اسمها مثلا egypt.jbg
بكتبه كده

CODE

وطبعا لازم اكون حاطط الصورة جنبها في نفس الفولدر….
وفي طريقة ممكن محطهاش جنبه ومن أي مكان عالجهاز اخليه يحطها بس رخمة وطويلة ..فخلينا في السهل احسن ..وكمان ده يخلي الشغل منظم …
يبقي أي حاجة هنحتاجها هنحطها في نفس الفولدر ..أي صورة ..فيديو..فلاش..او أي حاجة…
فاضل ملاحظة كمنا ابقوا فكروني اقولهالكم بعدين ان شاء الله عشان هيه حلوة ..بس بلاش اتقل عليكوا دلوقتي…
وكده خدنا 3 اتربيوتس للبودي وفاضل واحد هناخده بعدين ان شاء الله…
ندخل بقي في الشغل جوه البودي….
احنا قلنا اننا ممكن احط في الموقع بتاعي صور وصوت وفيديو وفلاشات وكلام (data)
هنمسك واحدة واحدة ونعرف ازاي نحطها وازاي نلعب فيها زي ماحنا عايزين…
بس قبل مناخد دول في شوية اوامر عامة بتتحط في بداية البودي بتسهل علينا كتير….
اول حاجة..المشكلة اللي قابلت حضراتكم كلكوا…وهيه ان الكلام اللي بتكتبوه كله بيظهر ورا بعضه …
نعرف الاول ايه سببها وبعدين نعرف ازاي نحلها…
سببها ان البراوزر وهو بيترجم المكتوب مبيفهمش ان انت عملت enter او سبت مسافة …
يعني انت لو كتبت كلام وضغطت مسافة وقعدت ضاغط عليها شهر وبعدين كتبت كلام تاني ..هيطلعك كله ورا بعضه ومش هيعبرك …
وبرده لو عملت 100 enter هيطلعه كله جنب بعضه ولا هيعبرك..
بمعني تاني هو اكتر حاجة بيفهمها في المسافات والانترات مقدار مسافة واحدة بس ايا كنت المسافات والانترات المكتوبة في السورس اللي حضرتك كاتبه…
طب حل المشكلة دي ايه؟؟؟؟
هيه ليها حلين..واحد رخم اوييييييي وملوش لازمة والتاني سهل اويييييييييييييبس انا هقول الاتنين عشان عشان تبقوا عارفين كل حاجة ولسبب تاني كمان هتعرفوه بعدين ان شاء الله…
الحل الرخم:
باستخدام الامر

الامر ده معناه enter
هو اول مبيشوفه بيفهم ان انت قصدك تقولله اعمل انتر هنا …يعني انا لو حتي كتبت كلام في سطر واحد كله وفي النص كاتب
هيكتب كل واحد منهم في سطر….
وعلي فكرة الامر ده مش بيتقفل…ليه؟؟؟فكر شوية كده وانت تفهم بعقلك..احنا قلنا اننا بنقفل الاوامر ليه؟؟عشان نعرفه نهاية تنفيذه للامر ده فين…يعني لو اسم صورة ببدا اكتب الصورة وبعدين اقفل بيعرف ان خلاص اسم الصورة خلص..
انما هنا هو هينزل سطر وخلاص..هقولله يقف علي ايه بقي…يعني مش محتاج يتقفل…وطبعا ممكن اكتبه مرتين يسيب سطرين فاضيين وهكذا ..زي محضرتك تحب….
طيب مشكلة المسافات…
بنكتب كده بالظبط
CODE
بيفهم اننا كده بقولله سيب مسافةولو كتبتها مرتين يعني بقولله سيب مسافتين…
ودي غريبة شوية في انها مبتقفلش وكمان مبنحطهاش بين علامة اكبر من واصغر من …بتتكتب زي ماهي كده وهو بيفهم ان انا قصدي اقولله سيب مسافة…
والعلامة الغريبة اللي فيها دي shif مع رقم 7
وكده المشكلتين دول اتحلوا بس حل رخممممم اويييييييي ومقرف…مش معقول كل ماحب اعمل مسافة هكتب المنظر الغشيم ده وكل ماحب انزل سطر اكتب

الحل السهل…
الامر

بكتبه في اول البودي واقفله في اخره …هو بيخلي البراوزر يفهم المسافات والانترات المكتوبة كلها زي محضرتك كاتبها في السورس…بالمنظر ده:

CODE

……………………

………………
……..

وتريح دماغك وتكتب كل حاجة هتظهر زي مانت كاتبها من غير br ولا زفت…
كده خدنا من الاوامر العامة اللي هنحطها في بداية البودي الامر

تاني امر بنحتاج نحطه في البداية…
الامر
<BLOCKQUOTE>
ده بيخلي منظر الصفحة احلي….عن طريق ان هو بيسيب مسافات في الجنبين…يمين وشمال….يعني متلاقيش الكلام بادئ كده لازق في حرف الصفحة علي اليمين والشمال…بيسيب مسافة صغيرة كده عشان يبقي شكلها كويس….
طبعا انت ممكن تقعد تعملها لوحدك فغي بداية كل سطر تسيب مسافة..بس الامر ده يريحك…واكتب عادي من اول السطر وهو هيسيب مسافة في كل السطور وكلها اد بعضها يبقي شكلها احلي..
وطبعا ممكن تكتبه مرتين لو عايز تضاعف المسافة المتروكة….وبرده بيتقفل في اخر الصفحة….

CODE

……………………

<BLOCKQUOTE>
………………
……..

</BLOCKQUOTE></BLOCKQUOTE>

تعلم تصميم المواقع من الصفر (^_^)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تصميم ستائر متحركة
» Illustrator || درس تصميم ايقونة RSS || مبتدئين
» هل تعلم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
» كيف تعلم ان جهازك مخترق ..؟
» هل تعلم ان فلسطين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟